Tillbaka i etern igen

Tjoho, tralala, va jag är gla´. 
 
Äntligen har jag fått ordning på min data. Efter sju svåra år och lika många magsår ( känns det som) är datan frisk och kry igen. Ingen hittade nåt fel på den så jag lämnade in den på El-Giganten där jag köpt den för ett halvår sedan. Jag måste ge personalen där en eloge. Jag fick hjälp av en kille där som hade full förståelse för att jag som många andra inte kan ett dugg om innehållet i en dator. Den ska bara funka, tycker vi.
 Efter ett par dagar kunde jag hämta den och han förklarade på ett väldigt bra sätt, som även jag som är novis fattade. Det var inget fel på själva datorn, därimot trodde han att det kunde varit nåt litet virus som gjorde att alla program slutade funka.
Hur som helst gick det inte på garantin så jag fick betala 600 spänn. Men då har jag fått en massa nya inställningar och uppgraderingar och även en backupkopia som datorn kommer att sköta av sig själv framöver, även ett nytt virusprogram som de installerar i mars nästa år när det gamla går ut fick jag till en billig peng.
 
Nu har jag rensat bort en massa skräp och sorterat upp bland mina foton. Det passade jag på att göra idag när himlen öppnade sig och det regnade ganska så kraftigt bitvis. Jag tog ett foto på fåglarna bara för att testa att det funkade att föra över till datorn. Det är det jag haft beskymmer med tidigare. Men nu gick det utan problem.
 
 
 
Vi började mata fåglarna för en vecka sedan. De har redan käkat upp en 20-kilos säck med solrosfrö. Det kryllar av dom både på marken och i fågelhuset. Det har vi för övrigt reparerat efter förra årets hjortattack. Får se om de kommer tillbaka i år.
 
De senaste veckorna har det varit fullt upp. Jag har ju haft Lukas här i elva dagar, vi hade det sååå mysigt. Han är världens snällaste och goaste hund. Han får gärna komma tillbaka. Sen har vi haft två födelsedagar att fira. Äldsta barnbarnet Linus fyllde 24 år. Det firade vi med min egengjorda smörgåstårta. Nästa barnbarn fyllde 13 år och det måste ju också firas. Lite speciellt att fylla 13 är det ju.
 
I går hade vi röjardag här på udden. Då var det som vanligt att jag med hjälp av ett par goa grannar fixade kaffe, mackor och kokkorv till alla. Vi hade tur med vädret tack o lov så det blev städat och fint här ute. Även båten kom upp på land så nu kan isen lägga sig när den vill, he,he.
 
Om två veckor slutar gubben min att jobba. Då blir vi båda pensionärer på heltid. Jag har ju vanan inne redan och vant mig vid vissa rutiner. Får se hur det blir med det framöver. Fast jag har redan gjort en lista på vad han, gubben alltså, ska göra. Så han behöver inte oroa sig för att dagarna blir långa. 
Fast det vet han inte någonting om än, he,he. Jag får nog gå lite försiktigt fram ändå så han inte blir för chockad.
 
Nog snackat för nu. Ska skärpa mig och försöka göra lite oftare inlägg.

Kommentarer:

1 Gittan:

skriven

Ha ha, ja det vill till att hålla gubbarna med jobb så dom inte slöar till. Visst är det frustrerande när inte datan funkar, som du säger och jag fattar inte så mycket av det heller men det sa bara fungera. Och härligt med en röjardag.
Ha en skön dag, Kramar

2 Marianne:

skriven

Gittan

Jo, jag får gå lite varsamt fram med gubben, åtminstonde i början.

Nu i veckan har jag inga måsten som ska kommas ihåg. Bara fixa och dona lite och ta dagen som den kommer. Vädret får bestämma om det blir att rensa i trädgården eller om det blir att städa inomhus.
Kram

Kommentera här: