Luciavaka

Lucianatten, ja den är det nåt särskilt med.  Speciellt från förr.
 
När jag var liten fanns det inget lussetåg i skolan så man fick lussa lite för sig själv hemma. Problemet var bara att det inte gick att vakna tidigare än alla andra i huset. Korna skulle mjölkas och det skulle vankas frukost i ottan. Och vi som bodde på landet fick åka/gå väldigt tidigt till skolan. Men på kvällen åkte en vit särk på som skulle likna ett lusselinne, och så fick jag under övervakning gå runt och hålla ett levande ljus i handen.
Inte förrän jag gick i nian röstades det om vem i klasserna som kunde bli Lucia. Min bästa vän vann och jag blev tärna som alla andra. Men det gjorde inget för vi skulle fira Lucia i Kärna kyrka och sjunga för en fullsatt kyrka. Det var ett minne för livet för en liten bonntjej som mig.
 
Andra tider blev det dock. Våra barn har varit med i diverse lussetåg. Dottern var Lucia ett år och vi skjussade runt henne till en massa tillställningar. Det var första gången jag hörde Luciasången på Italienska som hon lärt sig och sjöng solo. Då smälte modershjärtat och det kom nog en liten tår också.
 
I onsdags var jag i Linköpings Domkyrka och lyssnade på Folkungaskolans musikklasser. Där går ett av våra barnbarn. Hon var en av flera hundra elever som framförde olika julsånger. Lucia kröntes också och så sjöng de Luciasången på Italienska.  Det var faktiskt lite magiskt.
 
 
Lucia har redan varit här och övat på sången. Hoppas hon kommer tillbaka i morgon.
 
Hoppas nu att ni alla får en fin Luciadag. Och en riktigt trevlig 3:e adventhelg.

Kommentarer:

1 AnnaKK:

skriven

Kikade in för att önska dej en fin Lucia-dag, men den har du ju tydligen redan firat i flera dar! :-D

Kan tänka mej att det var fint och stämningsfullt i Domkyrkan!!

Hoppas den influensasjuke är på benen igen, och att du kommer att klara dej från att drabbas! :-) Ju närmare jul man kommer nu, desto mer försiktig blir man med att gå nära folk som verkar vara lite sjuka... <:-) Hostar och snorar nån i kassakön i affären tar man gärna ett steg bakåt, och har nån köpt bara typ te och rostat bröd byter man ju nästan kö för att inte riskera få några vinterkräksjukebasilusker på sej! ;-)

Ha en jättefin helg! :-)

2 Annelie:

skriven

Jag minns Lucia-sången på Italienska :)
Häftigt att de sjöng den i kyrkan också! :)

Kommentera här: