Mycket sol - Inga fåglar

Jag saknar alla våra småfåglar. Vi som annars har blivit halvt ruinerade på att köpa fågelmat
har den här vintern bara köpt två säckar, och då har jag en halv säck kvar.
 
Vad tusan beror då detta på ???
 
Jo, grannen har tagit ner alla träd och buskar som fåglarna hade som skydd för höken o annat farligt. Men vi får skylla oss själva för vi hjälpte till med all röjning efteråt.
Grannen är himla trevlig, vi kommer verkligen bra överens. Men han har huset som enbart sommarstuga och knappast ens det. Är bara här en eller två nätter per år. Han har helt enkelt inte sett hur allt har förvuxit sig. Hans tomt ligger i syd/väst läge vilket innebar att solen försvann hos oss vid lunchtid och nån kvällssol fanns bara inte.
 
I höstas kom han och bad om ursäkt för han hade inte insett hur mycket skugga vi fick av hans djungel. Det var hans syster som var här på tillfälligt besök en natt förrra sommaren som påpekade hur skuggigt vi hade det.
 
Sagt o gjort. Motorsågen kom fram. Han inte bara röjde sly, han tog bort rubbet ända ned till marken. Redan då sa jag till maken - Där försvann alla våra småfåglar. Vi har själva inte några stora träd, eftersom vår tomt är så liten men jag försöker spara en lönn och en hasselbuske som både skydd för fåglarna och lite insynsskydd.
 
 
 
Men det finns trots allt en del blåmesar och talgoxar kvar och dom ser jag från köksfönstret så i lönnbusken där har jag hängt upp en del närproducerat. Smält cocosfett och margarin med en massa olika frön i gillar dom verkligen.
 
Som sagt, man kan inte få allt här i världen. Både fåglar och sol.
 
Frågan är bara. Kommer vi att få nån sol i sommar ??
 

Kommentarer:

1 Vespa Vulgaris:

skriven

Jag provade att göra egen fågelmat när jag bodde i hus. Smält kockosfett och solrosfrön. Ingen pippi ville ha!

2 AnnaKK:

skriven

Det har inte varit speciellt många småfåglar här heller i vinter, och det beror nog främst på att det har varit så milt så de hittar mat själva i naturen. Tror det är åtminstone delvis samma hos er, fast en viss skillnad gör det ju säkert om fåglarnas "skog" försvinner. Men det kan det väl vara värt förutsatt att det blir en solig och fin sommar!! :-)

Kommentera här: