Skärpning Fru Johnsson

 
 
Nu är jag så innerligt trött på denna hosta. Jag trodde först jag fått en propp i ena lungan men jag tror jag har hostat så några revben har fått stryk. Det är svårt att sitta ned, då ömmar det i sidan.
 
Så nu har jag bestämt att här blir det inget mer stillasittande för min del. I morgon ska alla tomtar och annat julpyssel bort. Det ska sorteras skräp som ska till tippen och rensas i förrådet bland alla kartonger som är fulla av bra att ha saker. Men när dessa bra att ha sakerna inte har varit bra att ha på flera år ska de helt enkelt förpassas till tippen eller till Hjärta mot hjärta eller liknande.
 
Helgerna har alltså varit lugna. Julafon firade vi med dotter och hennes son. Det var vad jag orkade med. I lördags träffades vi dock allihopa och firade kombinerad dotters födelsedag och lilljul med paketparty och god mat.
 
I kväll ska vi avsluta julen med att äta rester från frysen och en liten jansson som står i ugnen just nu. Sen ska det bli ordning även på maten så det så.
 
Just nu går våra tankar till yngsta barnbarnet Frida. Hon fick tillbringa natten på sjukhuset efter att ha blivit hunbiten i går em. Bettet tog i ansiktet, över näsan och på kinderna. Hon sövdes och fick sys.  Som tur var skadades inte ögonen och det verkar som om det bara var mjukdelar som skadades, inga skelettskador vad vi vet just nu. Men det kommer att bli bestående ärr i ansiktet sa läkaren och det är ju en katastrof för en liten tjej. Men kanske det går att fixa till när hon blir lite äldre. Hoppas det. Hon är ju så himla söt våran Frida.
 
Hur själva hundattacken gick till vet jag inte. Det ska ha varit en snäll och go familjehund som hon var på tillfälligt besök hos. Frida är hundtokig och vill gärna krama och gosa och hon är totalt orädd, men hunden ville kanske helt enkelt inte va med på hennes lek, vad vet jag. Men jag tycker i alla fall att det hela låter lite läskigt med en sådan hund. Jag fick också veta att det finns små barn i familjen och de kanske inte alltid förstår hur djur skall hanters. Usch, jag vill inte ens tänka tanken.
 
Nu är Jansson klar i ugnen så det är dags att duka fram resten.
 
Trevlig Trettondagsafton på er. 

Kommentarer:

1 Gittan:

skriven

Hoppas hostan ger med sig för det är så jobbigt, jag brukar få sån hosta när jag blir förkyld men klarat mig länge nu. Stackars lill tjejen som blev hundbiten, så otäckt men hoppas det går bra.
Stor Kram.

2 AnnaKK:

skriven

Oooh... Hundbettet lät verkligen otäckt - stackars lilla tös, och det kan ju inte ha varit för roligt för hundägarna heller. :-(

Nu är det ju svårt att ha en åsikt om vad som bör göras när man inte vet exakt vad som hände, men generellt så är det så med hundar att det som har hänt en gång inte bara kan utan lär hända igen... Jag hade inte utsatt den hunden för fler närgångna barn, måste jag säga - och går det inte att undvika, så tycker jag att man allvarligt ska fundera på att ta bort jycken. Fast avlivning behöver ju inte vara lösningen - en omplacering kan vara ett bättre alternativ, förutsatt att det verkligen är en snäll hund i grund och botten. Som kan fungera normalt i ett hem utan barn och med hundvana vuxna. :-)

Kommentera här: