Julen förr och nu

I dag har jag haft en dag alldeles för mig själv. Gubben min besökte sitt gamla jobb där han var bjuden på smörgåstårta av en kollega som också har slutat.
 
Då passade jag på att greja lite i köket med julmat. Under tiden jag förberedde korv och köttbullar gick mina tankar till hur det var förr. Och då menar jag för sisådär 50 - 60 år sedan.
 
Då var jag en liten kicka som tyckte det var så spännande att hjälpa mamma i köket. Eftersom jag är uppvuxen på landet , ja en riktig bonnunge, det är vad jag är, så fick jag lära mig från grunden varifrån maten kom.
De första åren hade vi en egen hushållsgris som skulle sparas och gödas till jul. Själva slakten fick jag inte se men att ta hand om allt därefter var spännande. Grisen skulle skållas i hett vatten, rakas och styckas. Blodet skulle tappas, det var min uppgift att vispa hela tiden så det inte levrades. Sen blev det palt av den.
 
Alla delar togs omhand. Huvudet kokades till sylta. Ni kan tänka er vilket jäkla jobb det var att rensa ut köttet som kunde användas. En del skulle malas till färs. Annat skars ned och hamnade i frysen. Frysen var ett nytt sätt att bevara kött på. Men en del konserverades fortfarande.
 
Skinkan saltades i ett stort kar. Där skulle den ligga till julveckan. Eftersom grisarna oftast var ganska feta så skars allt överflödigt fell bort och smältes. Det användes sen till att baka hålkakor på.
Julkorv skulle det naturligtvis bli. Jag har fortfarande ett gammalt recept från den tiden som jag gjort i många år. Det innehåller fläsk, lite nötkött och en del späck,kokt potatis och mjölk. Och så kryddor förståss. I receptet står att man ska koka mjölken. Det har jag gjort i många år, men det behövs alltså inte för nu är ju mjölken pastöriserad redan, om man inte tar den direkt från kon villsäga.
 
Men nu har t.o.m. jag blivit lite modern så idag har jag gjort korv med lite sting i.
 
 
Det blev Italiensk Salsicciakorv. Den är smaksatt med massa vitlök, gröna örter och saltat fläst.
Och enkelt var det jämfört från förr. Köttfärsen inhandlades malen o klar från affären. Inget slaktande här inte.
 
 
När jag ändå höll på att skita ner köket passade jag på att steka köttbullarna också. Lätt som en plätt, bara att blanda ihop färsen, färdigköpt förståss, och steka.
 
Tänk vad lätt det är att fixa julmaten nu. Men disken tänker ni, ha, man har väl diskmasin, Den fanns inte då. Stackarna.
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Gittan:

skriven

Ja tänk vilket jobb dom hade förr med allt som skulle göras till jul och vad duktig du är som gör korv. Men allt är ju lättare nu, jag ska göra köttbullar till julbordet vi tar med oss lite var. Jag brukar ha i västervikssenap i smeten, det blir gott. Ha en skön kväll, Kram.

2 AnnaKK:

skriven

Vi hade hushållsgrisar förr, så det där med hemslakt och ta tillvara på "allt" har jag också varit med om. :-) Men huvudet har jag aldrig använt till nåt... Och inte "tassarna" heller! Men det beror till stor del på att jag/vi inte har kunskapen till det. En bekant som däremot kan sådant, var mäkta besviken över att huvudet INTE var med i leveransen av en färdigslaktad gris häromdagen. Vet inte om det gick att få fatt i det i efterhand, men man kan väl konstatera att efterfrågan antagligen inte är så stor numera. <:-)

Egen korv är superkul - och GOTT!! - att göra, och finns tiden till det så ska jag absolut ge mej på det i år. Ifjol blev det inte av, och nyligen deklarerade svärmor att hon hoppar över den sysslan. Så att!!! :-)

3 Annelie:

skriven

Jag är väldigt glad för att du slipper slakten nu för tiden och jag ser väldigt mycket fram emot att få äta de där korvarna :) Mums!
Köttbullarna VET jag ju att de är goda! (gjorde du inte fler? *skojjar*)
Ses till jul...om inte tidigare.
Kram från dottern!

Kommentera här: